Opt recomandari pentru a incepe ziua in forta

Pentru ca in fiecare zi ai nevoie de energie si vitalitate inca de la primele ore ale diminetii, ne-am gandit sa-ti propunem un plan de actiune cu care sa-ti incepi ziua. Efectul? Inca de la primele ore te vei bucura de o stare de bine, care nu te va parasi pe intreg parcursul zilei. Si pentru ca este 8 Martie, am structurat acest plan in 8 pasi foarte usor de urmat, atat de frumoasele sarbatorite ale zilei, carora le dorim un calduros (cat mai curand :)) La Multi Ani!, cat si de domni.

Cand Dalai Lama a fost intrebat ce il surprinde cel mai mult la umanitate, el a replicat: „Omul. Deoarece isi sacrifica sanatatea pentru a face bani. Apoi isi sacrifica banii pentru a-si recupera sanatatea. Apoi este nerabdator sa vina viitorul mai repede si nu traieste prezentul; rezultatul fiind ca el nu traieste nici in viitor, nici in prezent. Traieste ca si cum niciodata nu o sa moara si apoi moare fara sa traiasca niciodata cu adevarat.”

Asa ca haideti sa incercam sa-l contrazicem. Fa sport pentru sanatate, traieste in prezent, implica-te in tot ceea ce faci, traieste o viata activa! O viata de care sa fii mandru, de povestit nepotilor. Pentru ca secretul nemuririi consta intr-o viata de care merita sa-ti amintesti :).

1. Trezeste-te in fiecare dimineata la aceeasi ora! Astfel organismul isi va seta ceasul biologic si iti va fi foarte usor sa te trezesti zilnic la ora dorita, chiar daca acum esti “dependent” de ceasul desteptator. Pentru a te asigura ca dormi suficiente ore culca-te deveme, de preferat la aceeasi ora in fiecare seara, astfel incat sa-ti setezi o rutina a somnului.

2. Fa stretching la dus! Incepe ziua cu un dus fierbinte – muschii se relaxeaza si este foarte simplu sa faci cateva miscari de stretching. Astfel te vei simti relaxat, linistit, pregatit sa faci fata provocarilor care vor urma.

3. Mananca un mic dejun scazut in grasimi si bogat in fibre! Contrar meniurilor pe care le gasim in cafenele, micul dejun nu inseamna o cafea si un croasant. Acesta trebuie sa fie cea mai importanta masa a zilei, care iti va echilibra nivelul glicemiei pentru intreaga zi si te va ajuta sa faci fata stresului fizic si psihic. In decursul zilei, organismul utilizeaza mai întai alimentele consumate la micul dejun si apoi pe cele consumate la pranz. Asigura-te ca micul dejun contine proteine si fructe, nu doar cafea si calorii goale (calorii de slaba calitate). „Pentru a putea fi utilizate, caloriile goale consuma din rezervele organismului. Astfel, ele nu doar ca au un efect pagubitor asupra metabolismului, ci si dezechibreaza functiile organismului, conducand la maladii grave”, explica prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti. Printre alimentele care contin calorii goale se numără zaharul alb, siropurile de glucoză, grasimile rafinate (margarina) si produsele de patiserie si de cofetarie, care combina faina alba cu grasimile rafinate de origine animala sau vegetala. De asemenea, caloriile goale se mai gasesc si în chipsuri, snack-uri si în conservele de legume si de carne.

4. Bea ceai verde! Consumat regulat, ceaiul verde arde grasimile, gratie ingredientului sau activ, o catehina numita, pe scurt, EGCG. Se pare ca aceasta ataca, in special, grasimea abdominala, dupa cum a demonstrat un studiu realizat la Universitatea Tufts. De asemenea, ceaiul verde pastreaza nivelul energiei la cote stabile, echilibrand si nivelul de zahar din sange. Sunt prevenite astfel senzatiile bruste de oboseala, iritabilitatea, poftele alimentare, mai ales cele pentru alimente nesanatoase, cum ar fi cele grase, de exemplu. Cercetarile au aratat ca acesta este eficient si in prevenirea cancerului pulmonar – un studiu publicat in 2010 a aratat ca EGCG inhiba dezvoltarea celulelor canceroase in cazul cancerului la plamani. Aceeasi licoare protejeaza pielea si previne ridurile. EGCG pare sa fie de 200 de ori mai activa decat Vitamina E in distrugerea radicalilor liberi. Acestia nu fac rau doar pielii, ci se afla in stransa legatura cu boli precum artrita, diabetul sau cancerul. In concluzie, poti consuma fara grija trei cesti pe zi. Nu-ti face griji in ceea ce priveste cafeina – e cu siguranta mai putina decat in aceeasi cantitate de cafea.

5. Stabileste-ti prioritatile! Nu se poate sa le faci pe toate intr-o singura zi. Asa ca, dupa micul dejun, urmeaza momentul optim pentru a-ti stabili prioritatile zilnice. Apoi incearca sa le rezolvi in ordine, in functie de timpul pe care-l ai la dispozitie pentru fiecare activitate. „Nu lasa pe maine ce poti face azi”, spune un proverb celebru. Ordonandu-ti activitatile in functie de importanta, nu vei fi frustat ca n-ai reusit sa-ti indeplinesti toate sarcinile pe care ti le-ai propus, pentru ca ziua urmatoare va debuta cu cele mai putin importante.

6. Concentreaza-te pe managementul energiei, nu al timpului! Pentru ca inainte de a cheltui orice altceva (timp, bani etc.), cheltuim, de fapt, consumam propria noastra energie. Asa ca secretul este sa ne directionam energia astfel incat aceasta sa ne ajunga toata ziua. Iar varful acesteia este, binenteles, dimineata. Valoarea timpului depinde de cata energie investim in respectivul timp alocat, in respectiva activitate. Si adu-ti aminte ca, pentru a o regenera, la intervale regulate de timp ai nevoie si de o binemeritata pauza.

7. Fa cel putin 5 minute de exercitii fizice pana la ora 12:00! Poti sari coarda timp de 5 minute – este un bun exercitiu cardio si, in plus, accelereaza metabolismul. Sau, pur si simplu, acorda-ti o scurta pauza la serviciu si iesi in aer liber, la o plimbare. Coboara si urca scarile, nu folosi liftul, iar afara bucura-te de aerul curat, incercand cateva exercitii de respiratie, inspirand si expirand puternic. Efectul: vei evada pentru scurt timp din rutina jobului, iar la intoarcere te vei simti mai energic si mai motivat. Sfatul nostru este sa faceti cel putin 30 de minute de miscare in fiecare zi, asa ca profitati de aceasta pauza pentru a va programa, din timp, activitatea sportiva zilnica, fie ca este vorba de o sedinta la sala de fitness, de un jogging cu prietenii sau, de ce nu, de participarea la un eveniment sportiv organizat de Asociatia Sport Pentru Sanatate.

8. Fa o recapitulare! Sfarsitul zilei de azi inseamna intotdeauana inceputul zilei de maine. Asa ca, la finalul zilei, gandeste-te cateva minute la ce ai facut astazi. Lucruri de care este multumit, ce poti imbunatati si ce poti sa faci altfel, mai bine. Nimeni si nimic nu este perfect, asa ca invata din greselile comise si, atunci cand este momentul, sarbatoreste succesul. Gandeste-te ca maine e, de fapt, o noua provocare pentru a deveni din ce in ce mai bun.

Dimineata de azi incepe cu tine, cel de ieri… Iar pentru noi toti incepe cu Sport, Sanatate si Voie Buna! Pe curand!

Radu Andrei