Beneficiile saunei pentru sanatate

De curand mi-am reluat antrenamentele la sala de forta, iar noua locatie unde mi-am facut abonament, una dintre cele mai moderne din tara, este dotata si cu sauna. Asa ca, inainte de a apela la aceasta dupa antrenamentul propriu-zis, mi-am pus, in mod firesc, intrebarea: Este benefica sauna pentru sanatate? Am cercetat mai multe surse, am intrebat cativa specialisti, iar ceea ce am aflat le-am impartasit colegilor de la Asociatia Sport Pentru Sanatate, dar si voua, cititorilor nostri fideli.

In primul rand trebuie sa retineti ca sunt mai multe tipuri de sauna: baia turceasca, sauna cu infrarosii si sauna uscata (finlandeza). Intrucat sauna uscata sau finlandeza este cea mai des raspandita la noi in tara (nici Constanta nu face exceptie), le vom trata sumar pe primele doua, concentrandu-ne apoi atentia pe cea de a treia.
Baia turceasca
Baia Turceasca, in denumirea originala Hamam, este o baie cu aburi cu o temperatura de maxim 40° C. Baia este compusa dintr-o zona neteda de mozaic incalzit, pe care se realizeaza terapia si o zona de asteptare formata din banci de mozaic incalzit. In baia turceasca se mai pot afla fantani sapate in piatra, cu apa rece si calda. Terapia de masaj in Hamam consta intr-o sedinta de 10 minute de baie cu aburi, pentru pregatirea corpului, urmata de 10 – 20 minute de masaj pe zona neteda de mozaic incalzit, masaj intrerupt de bai cu apa rece cu gheata.
Sauna cu infrarosii
Este o sauna intr-o incinta de lemn, incalzita electric. Sauna cu infrarosii are avantajul unei umiditati scazute si a unei temperaturi nu foarte ridicate (aproximativ 65°C). Este recomandata persoanelor cu afectiuni reumatice.
Sauna uscata (finlandeza)
Este o sauna realizata intr-o incinta de lemn, incalzita electric cu ajutorul rocilor vulcanice. Sauna uscata are o umiditate de aproximativ 10% si o temperatura de 85° – 90°C, efectul fiind simtit dupa primele 5 minute de utilizare printr-o transpiratie puternica. Transpiratia este un proces natural si vital din punct de vedere al sanatatii. Datorita incalzirii corpului, organismul incearca sa-si mentina temperatura constanta, racindu-se prin transpiratie. In lichidele secretate de catre glandele sudoripare se regasesc saruri minerale, substante reziduale de metabolism si toxine acumulate in organism. Aceste glande secreta si o proteina bactericida (dermicidina), care actioneza ca un antibacterian si limiteaza dezvoltarea florei bacteriene cutanate ,care pot da nastere infectiilor ale pielii, cum ar fi acneea.

Sauna uscata sau are cel putin 1000 de ani de istorie in spate. Cu toate acestea, inca putine persoane stiu cand este bine sa faci sauna, de cate ori pe saptamana si, mai ales, cat timp este ideal sa petreci in aburi. In continuare vom incerca sa raspundem la aceste intrebari, dar si sa vedem care ar fi principalele beneficii pentru sanatate.
Intarirea sistemului imunitar si prevenirea racelilor
Datorita caldurii sale si a umiditatii din aer, sauna uscata are menirea de a facilita unele procese din organism, cum ar fi sinteza de anticorpi, distrugerea bacteriilor si virusurilor atat de la nivelul pielii, cat si respiratoriu, caci microorganismele patogene nu rezista la temperaturile la care ne expunem in timpul saunei. Astfel iti vei putea intari sistemul imunitar, prevenind in primul rand racelile, fara a lua medicamente sau alte tratamente.
Sauna este echivalenta exercitiilor cardio
In timpul saunei, organismul sufera modificari ale sistemului cardio-respirator echivalente cu cele din timpul exercitiilor cardio – sustin medicii in urma unor studii. Sauna mareste ritmul inimii, dilata arterele, scade tensiunea, deschide capilarele din zonele inchise, vascularizand tesuturile organismului. Datorita caldurii degajate, ritmul inimii tale se va accelera, dilatand vasele de sange, ceea ce duce la o imbunatatire vizibila a circulatiei sangvine. Tot in aceste conditii are loc si accelerarea metabolismului. Ideea este ca atunci cand esti la sauna, organismul tau reactioneaza ca atunci cand ai face exercitii cardio!
Imbunatateste functiile respiratorii
Aerul din plamani trebuie sa fie mai cald si totodata sa aiba o umiditate mult mai mare decat a aerului atmosferic, caci tesutul pulmonar este captusit cu un lichid (surfactantul pulmonar). Sauna, avand un aer fierbinte si bine umidificat, dilata capilarele pulmonare, intensifica respiratia si, deci, aportul de oxigen ce patrunde in sange si ajunge la tesuturi, mentinand o umiditate optima in plamani si totodata imbunatatind vascularizatia mucoaselor respiratorii, de la cea nazala pana la cea a bronhiilor.
Detoxificarea
Prin transpiratie se elimina o mare parte a toxinelor din corp, restul fiind eliminate prin urinare, pe cale renala. Sauna intensifica procesele de transpiratie si totodata provoaca diureza (de aceea se recomanda ca inainte de sauna sa nu consumati lichide si sa mergeti la toaleta).
Efectele asupra pielii
De asemenea, sauna oxigeneaza trupul, vascularizeaza toata suprafata pielii, intinerind-o, catifeland-o, stimuleaza cresterea parului si ii previne caderea, accelereaza cresterea unghiilor si totodata mentine pielea hidratata. Totodata, sauna ajuta la eliminarea particulelor de praf absorbite de porii nostri, cat si la descuamarea celulelor moarte ale pielii, care se vor exfolia mult mai usor.
„Datorita temperaturilor foarte ridicate, cu ajutorul saunei, iti poti detoxifia organismul prin transpiratie intensa. Efectul purifiant el saunei este incontestabil. In combinatie cu aromoterapia, sauna devine o placere deosebita”, arata Magdalena Alohana, de la Health Center, Hilton. Pentru ca se elibereaza o caldura uscata, uleiurile esentiale se volatilizeaza mult mai eficient si au un efect mult mai intens. Sunt recomandate aromele de menta si eucalipt contra racelii, pentru relexare esentele de trandafir si lavanda, iar pentru energizare, esentele de mandarina si portocale. In sauna se pot face, de asemenea, tratamente pentru piele si se pot aplica diferite masti. Caldura ajuta la absorbtia cremelor si le sporeste eficienta.
Relaxarea fizica si mentala este un beneficiu adiacent al saunei. Asadar, printre beneficiile saunei se numara si scaparea de stres. Caldura are rolul de a relaxa muschii si, prin urmare, sauna este deosebit de recomandata dupa o sedinta de antrenament intensiv (fitness, dans, tae-bo etc). Urmata apoi de un masaj, poate face minuni asupra intregului corp. La fel de importanta este si relaxarea mentala, sauna ajutand la mentinerea echilibrului psihic, eliminand stresul.
Sintetizand, principalele beneficii ale saunei ar fi:
–    relaxeaza muschii, alina durerile artritei;
–    creste rezistenta organismului la infectii;
–    accelereaza circuitul sanguin;
–    detoxifica organismul si revitalizeaza pielea;
–    imbunatateste functiile respiratorii;
–    creste buna dispozitie.
Pentru a putea profita din plin de toate aceste beneficii este important sa respecti anumite reguli.
In primul rand este indicat sa nu depasesti mai mult de 15 minute de stat in sauna. Dupa acest timp, fa un dus la o temperatura normala pentru a face organismul sa-si regleze si el inapoi temperatura. Pentru persoanele care merg in mod frecvent la sauna, pot continua dupa dus cu alta sedinta. Insa important este sa faceti un dus intre sedinte. De asemenea, fa un dus inainte de a intra in sauna pentru a scapa de grasimea de pe piele acumulata de-a lungul zilei si pentru a putea, astfel, transpira mai usor si mai bine.
Datorita faptului ca te ajuta sa scapi de toxine este bine sa nu mananci prea mult inainte de a merge la sauna si sa nu bei alcool sau prea multe lichide. Nu uita sa mergi la toaleta inainte de a intra la sauna. Evitati orice lichid intre doua sedinte deoarece toxinele nu vor mai putea fi eliminate la fel de bine, impiedicand astfel efectul de detoxifiere.
Cum orice exces dauneaza, acest principiu se aplica si in cazul nostru. Aceasta poate dauna pielii si parului, din acest motiv fiind recomandat sa va dati cu o crema hidratanta dupa ce ati terminat sedinta. In timpul cat sunteti in sauna, protejeaza-ti parul de aburi cu un prosop.
Nu depasi timpul indicat pentru a nu avea probleme cu tensiunea. Inainte de a iesi afara stai in picioare cateva secunde pentru a nu avea o cadere de tensiune in momentul in care vei iesi afara. Dupa ce ai terminat, esti liber sa consumi lichide pentru a te hidrata.
Sintetizand, un program clasic de sauna ar arata astfel:
Programul de sauna
•  Inainte de a intra in sauna trebuie, in mod obligatoriu, sa faci un dus. Astfel, obisnuiesti corpul cu temperatura ridicata.
•  Intra in sauna si incearca sa stai atat cat rezisti, dar nu mai mult de 15 minute. Daca nu rezisti 15 minute, poti iesi mai devreme, astfel incat sa nu ti se faca cumva rau.
•  Dupa maximum 15 minute, iesi si fa un dus cu temperatura relativ mai scazuta, apoi stai un pic si trageti sufletul.
•  Intra pentru a doua sedinta de sauna si repeta acelasi procedeu.
Atunci cand intri in sauna, ideal este sa nu „stai pe uscat”. Sauna uscata nu te va face sa transpiri corespunzator daca nu o „ajuti” si tu cu un pic de apa. In orice sauna vei gasi cateva pietre incalzite printr-o instalatie electrica, alaturi de care se va afla o galeata de lemn plina cu apa si cu o lingura de lemn in ea. Toarna cu respectiva lingura apa peste pietre. Aceasta apa se va evapora si va incalzi atmosfera din sauna, marind in acelasi timp umiditatea. Rezultatul? Tu vei transpira mai mult.
Contraindicatiile saunei
•  Sauna poate duce la cresterea tensiunii, daca nu esti atent si ramai mai multe decat crede corpul tau ca este necesar. Prin urmare, fii atent si mergi pe principiul ca este de preferat sa stai mai putin, decat sa stai prea mult. Cel putin in primele 10 sedinte.
•  Sauna practicata in exces poate usca atat pielea, cat si parul. Pentru a preveni uscarea parului, acesta poate fi acoperit cu un prosop. In ceea ce priveste pielea, este bine sa utilizezi o crema hidratanta imediat dupa sauna si sa nu faci mai mult de 2-3 sedinte pe saptamana.
Sauna nu este recomandata persoanelor care au probleme cu inima sau sufera de cancer, celor care au boli transmisibile si femeilor insarcinate.
Strictul necesar pentru o sedinta de sauna
Cam de ce ai avea nevoie pentru o sedinta obisnuita de sauna? Trebuie doar sa te inarmezi cu costumul Evei sau al lui Adam, iar daca esti pudic de felul tau, iti poti pastra pe tine un costum de baie sau un prosop. Ai insa grija, cu cat este mai sintetic costumul de baie, cu atat se va incinge mai tare. Deci, inainte de a pasi in sauna ai avea nevoie de:
•  un prosop cat mai pufos si preferabil de dimensiune cel putin medie, astfel incat sa te poti acoperi cu el sau, cel putin, sa poti sta asezat/a pe el;
•  un prosop micut pe care sa ti-l infasori in jurul capului, pentru a-ti proteja parul;
•  o pereche de papuci care sa te astepte in fata saunei, pentru cand vei iesi (papucii este ideal sa fie, de asemenea, cat mai putin sintetici);
•  uleiuri volatile cu diferite arome, in functie de ce beneficii vrei sa obtii;
Nu trebuie sa mentionam doar ceea ce trebuie sa iei cu tine. Ar mai trebui sa nu uitam sa precizam si ce ar trebui sa lasi la usa. Ei bine, nu intra cu bijuterii, accesorii (preferabil nici macar elastice de par), papucii. Iar doamnele n-ar trebui sa uite sa inlature orice urma de machiaj, care de la caldura ar putea sa se impregneze in pori si sa infecteze tenul.
Acum cred ca aveti toate informatiile pentru a decide daca veti pasi sau nu intr-o sauna. Eu unul am facut-o si ma simt minunat. Dar sfatul meu este sa o faceti combinand-o cu miscarea, cu activitatea fizica. Alegerea va apartine.
Sport, Sanatate, Voie Buna!

Autor: Radu Andre